Waar plaats ik de boogstok?

Verhalen en vragen over de Karsten Tenten luifels en accessoires

Re: Waar plaats ik de boogstok?

Berichtdoor jkmm » 01 Jul 2016, 12:15

Een mogelijkheid om de boogstok van het oude type makkelijker neer te zetten is er al: de plaatjes die je met twee dunne haringen vastzet. Hoe goed blijven de dunne haringen in nat gras staan? Het zijn bovendien drie onderdelen per kant. Kan het eenvoudiger?
Daarom een probeerseltje gemaakt. Twee flinke haringen met daarboven een stukje buis uit één stuk. Testen gebeurt in de aanstaande zomervakantie.
Bijlagen
Boogstokharing IMG_5024.JPG
Leuk kamperen, kun je ook aan anderen leren.
Gebruikers-avatar
jkmm

Berichtdoor jkmm » 19 Aug 2016, 09:44

Theorie is heel anders dan de harde praktijk.
Het ging dus niet zoals bedacht. De haringen zou je precies onder de juiste hoek in de grond moeten slaan, om van enige geleiding in het buisje te kunnen profiteren. De harde ondergrond in de Ardèche liet dit niet toe. Zo werkte het zelfs averechts. We vielen terug naar onze oude gewoonte om de boogstokuiteinden tussen twee tegengestelde haringen te plaatsen.
Misschien dat het wel lukt om deze haringen op de juiste manier in een zacht Hollands weiland te positioneren?
Dat is niks waard! We willen ze overal toe kunnen passen. Na verwijdering van het bovenste gedeelte, opnieuw proberen, want ze boden wel veel houvast.

Eigenlijk hoor je die extra haringen niet nodig te hebben. Helaas, wij houden altijd een stukje afstand over tussen de tent en de boogstok. Op "onze manier" staat alles mooi strak.
Gebruikers-avatar
jkmm

Berichtdoor jkmm » 21 Aug 2017, 14:14

Nieuwe vakantie, nieuwe poging. We waren met de tent weg en dan komt er vanzelf weer zo'n moment dat je jezelf de vraag stelt "hoe plaats ik de boogstok, zodat de tent netjes strak komt te staan?". Volgens voorschrift prop je het aluminium piemeltje in het oog, dat aan het uiteinde waar de slang wordt afgeklemd zit.
Deel 1, de basistent. Die stond netjes, toen deel 2, de luifel er aan maken. Aan de ene kant kon de boogstok in het daarvoor bedoelde oog, aan de andere kant zat de knoop in het touw danig in de weg. Er viel niets aan te veranderen, 'de hoekharing' houdt het touw te strak om de knoop opzij te wurmen. Links ging het als vanzelf, rechts gaf een klein probleem. Toen hebben wij op die plek de eigengemaakte haring er pal naast geslagen. Prima oplossing. De foto's spreken voor zich.
Bijlagen
boogstok IMG_8838.jpg
Laatst gewijzigd door jkmm op 21 Aug 2017, 14:21, in totaal 2 keer gewijzigd.
Gebruikers-avatar
jkmm

Berichtdoor jkmm » 21 Aug 2017, 14:15

Onze oplossing:

boogstok IMG_8840.jpg

Dit keer hadden we een stuk minder afstand qua tentdoek tussen basistent en boogstok over. Het lijkt wel of er altijd iets variatie in het opzetten ontstaat. Een grote variabele blijft de vlakheid van de ondergrond.
Gebruikers-avatar
jkmm

Vorige

Terug naar Karsten Tenten luifels & accessoires